Stratégiai tervezés és üzleti model innováció

2016/06/01. - írta: balint.akos

 A menő technológiai cégek, mint a Dell, Apple, Google, Amazon, Skype, stb. nem pusztán a technológiának köszönhetik, hogy letarolták a piacot. Maga a technológia nagyrészt megvolt a versenytársaiknak is. Az igazán nagy húzások kevésbé vannak szem előtt és ezek a stratégiai döntések, a  gyökeresen új üzleti modellek. Nézzük meg ezt a kérdést a SIT szemszögéből.

strategia_es_uzleti_modell.png

Minden válalkozásnak van egy üzleti modellje, ami alapján működik. Nem kell ez bonyolult vagy rafinált legyen, esetenként nem is tudatos, de ez a modell határozza meg a cég minden tevékenységét. Azok a döntések, amelyek ezt a modellt érintik, a stratégiai döntések: növekedjen-e a cég vagy sem, milyen árukat, szolgáltatásokat vegyen fel a portfólióba, milyen csatornákon érje el az ügyfeleket, milyen ügyfelekre koncentráljon, stb. Röviden, ezek a „hogyan tovább” döntések.

Drew Boyd ír le egy érdekes példát a Think Inside the Box című könyvükben:

Egy előadás után pár öltönyös úriember lépett oda hozzá azzal a kérdéssel, hogy vajon a SIT alkalmazható-e az ők problémájukra. Mi lenne ez a probléma? Kiderült, hogy egy dél-afrikai bank teljes vezetősége áll előtte, akik egy stratégiai döntés előtt állnak. Merre növekedjen tovább a bank? Vajon a lokális jelenlét erősítése vagy pedig a globális terjeszkedés lenne a jobb lépés? Egy másik dél-afrikai bankot vásároljanak fel vagy nézzenek körül inkább Európában és Észak Amerikában?

Boyd még nem találkozott hasonló esettel, de nem sokat töprengett rajta: próbáljuk ki. Kerestek egy üres tárgyalót és belevágtak. Felírták a bank komponenseit: munkatársak, eszközök, tartozások, vagyon, rendszerek, termékek, szolgáltatások, ügyfelek, brand... nagyjából ennyi. Ezután nekiláttak kivonni az alapvető komponenseket, kezdve a munkatársakkal. Képzeljék el a bankjukat alkalmazottak nélkül, bíztatta Boyd az igazgatókat. Adottak az ügyfelek, a rendszer, a termékek, a brand és az összes többi. Milyen bankot vennének meg ebben az esetben?  Melyik banknak vannak olyan alkalmazottai, amelyek illenek az így kapott virtuális bankhoz?

Ahogy a vezetők sorra elképzelték a bankjukat a legfontosabb komponensei nélkül, az eredeti probléma teljesen más megvilágításba került. Többé már nem volt fontos a földrajz, egyéb szempontok kerültek előtérbe. Ez a bizonyos megbeszélés 2004-ben történt. Röviddel utánna a Standard Bank of South Afrika Argentinában, Törökországban, Oroszországban és Nigériában hajtott végre felvásárlásokat.

Happy end.

Business Model Canvas

Jó, de nem elég jó. A bevezetőben említett cégek ennél jóval szisztematikusabban kutatják az új üzleti modelleket és a bennük rejlő lehetőségeket. Még mielőtt egy modell kifutna és a konkurencia felzárkozna, már készenlétben van a következő.

Találtam a neten magyar anyagokat, amiben üzleti modell vászonként emlegetik, ami szó szerinti fordítás és mint ilyen elég szerencsétlen. Találóbb a vázlat vagy keret, de maradjunk most az eredeti, angol megnevezésnél. Erről az eszközről bőven van magyar nyelvű leírás is a neten, például ez: https://debrecenbar.com/2013/11/24/business-model-canvas/ és sok-sok példa a Strategyzer blogján.

A Canvast nem csak egy cég működésének a modellezésére lehet használni. Alkalmazható a cég egy részére, bármilyen szervezetre, akár egy családra vagy egyénre. Alkalmazható egy eseményre, egy projektre és tulajdonképpen bármilyen értékteremtő folyamatra. Nem feltétlenül anyagi értékre gondolok, lehet szó egy nyaralás vagy egy jótéknyosági koncert megszervezéséről.

A szisztematikus kutatáshoz olyan eszköz kell, ami egyszerűen, struktúráltan és plasztikusan ragadja meg az üzleti modellt. Ilyen eszköz a Business Model Canvas. A Canvas segítségével pontosan le lehet írni a jelenlegi helyzetet és ezt kiindulópontként használni a további vizsgálódáshoz. Ha erre a vizsgálódásra történetesen a SIT módszert használjuk, akkor a Canvas lesz a Zárt világ, a mezői a komponensek, amelykre alkalmazzuk a sablonokat.

A Boyd féle példa körülbelül így néz ki, legalábbis amit a történetből megtudhatunk:

bmc_standard_bank.png

A kérdés pedig így hangzik: Tudunk-e értéket termelni úgy, hogy ha a modelből kivonjuk a... ? Az ügyfeleket, a termékeket, az alkalmazottakat, stb. Működőképes-e az így kapott virtuális üzleti modell? Milyen előnyei vannak, különösen a régihez képest?

Az Elvonásra más példa is akad. Az Amazon, HBO, Netflix kezdetben tartalomszolgáltatók voltak. A mások által létrehozott filmet, könyvet és zenét juttatták el a fogyasztókhoz. A HBO 1990-ben alapította meg a HBO Independent Productions céget és vágott bele a tartalomgyártásba. Ugyanezt tette az Amazon (könyvkiadás, filmgyártás) és a Netflix (filmgyártás) is. Azaz – legalábbis részben – kivonták az üzleti modellből a tartalomszolgáltatókat (kulcspartnerek) és saját kézbe vették a gyártást (kulcstevékenységek), megtartva így egy nagyobb szeletet a tortából.

maxvelo

Néhány éve elkezdtem sportversenyeken időt mérni . Az ötlet egy triatlon versenyen született. A futáspróba 3 darab 1,5 km-es körből állt és az időmérő rendszer nem számlálta helyesen a köröket. Így volt aki hármat futott és volt aki négyet. Úgy láttam, hogy van itt egy piaci rés. Beszereztem egy  mérőrendszert, írtam hozzá egy szoftvert, átestem a kezdeti hibákon, lassan kiismertem a környezetet és menni kezdett a dolog. Erre az üzletre rajzoltam fel a Canvas-t. Ime:

bmc_maxvelo.png

Az hamar világossá vált, hogy egy versenyhez legalább két személy kell. Egyik kezeli a rendszert, a másik foglalkozik minden mással: beszél a szervezőkkel, ellenőrzi a kábeleket, igazgatja a mérőszőnyegeket, kiosztja és összeszedi a karkötőket, satöbbi. Két személy viszont dupla költség, márpedig Romániában az ár igen érzékeny kérdés. Megoldás: az összes kiegészítő feladatot áttolni a szervezőkre (Funkció átvitel). Úgyis ott vannak az önkéntesek, akik a verseny lebonyolításában segédkeznek, egyikük nyugodtan összeszedheti a karkötőket a verseny végén, felügyelheti a szőnyegeket, ha szükséges és segíthet cipekedni. Cserében olcsóbb a szolgáltatás.

De mit lehet még kihozni ebből az üzletből?

Az Elvonás sablont végigpróbálgatva a komponenseken egy jó ötlethez jutottam. Elvonom a szervezőket és közvetlenül a versenyzőknek kínálom az időmérést. Ez azt jelenti, hogy edzőpályákra szerelem fel a rendszert, amit bárki igénybe vehet. A magányos futóknak vagy kerékpárosoknak általában van saját mérőjük, de ha egy edző végeztet intervallum edzéseket a csapatával, akkor jól jön neki ha nem kell egy stopperrel bajlódnia és a szeme előtt van az összes idő, ami érdekli.

Ígéretes ötlet, aminek az életképességét persze tesztelni kell, főleg azt, hogy pontosan milyen módon lehet bevételt generálni vele.

Következő a Töbszörözés. Kézenfekvő, hogy ha többszörözöm a mérőeszközöket, akkor több versenyre jutok el, illetve egy versenyen több pontban tudok mérni. Ez jót tesz a biznisznek, de ez nem Többszörözés. A sablon helyes alkalmazása azt jelenti, hogy minden egyes új példányon valami módosítás is végzünk. Ennek megfelelően az újabb eszközökön is változtatást kell végezni. A gondolat nem rossz, mivel az eszköz ebben a formában nem alkalmas például úszóversenyek mérésére, illetve olyan sportok esetében, amelyeknél a sebesség nagyobb mint 35 km/h. Némi bütyköléssel talán alkalmassá lehet tenni erre. Ez is olyan ötlet, aminek érdemes jobban utánnajárni.

Megtöbbszörözhetem továbbá a vevői csoportot. Ha közelebbről szemügyre veszem a „versenyszervezők” komponenst, akkor látom, hogy tulajdonképpen futó-, kerékpár- és triatlonversenyek szervezőiről van szó. Nézzünk körül milyen sportok jöhetnek még szóba és milyen más rendezvények a versenyeken kívül.

Egyszóval ötletben nem volt hiány. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy végül az egészből nem lett semmi. Rájöttem, hogy ez nem az a tevékenység, amibe időt és energiát van kedvem ölni – inkább nekiláttam egy újfajta mérőrendszer kifejlesztésének.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zsebdemiurgosz.blog.hu/api/trackback/id/tr768630746

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása