Tervezd újra az önéletrajzodat SIT módszerrel

2016/11/28. - írta: balint.akos

Ha valaki egy vágyott állásra jelentkezik, nem árt, ha az önéletrajza kitűnik a többi közül. Lehetőleg jó értelemben. A SIT felől nézve a CV is egy termék. Nem is kell sokat gondolkozni a struktúráján, számtalan formátum van amiből ki lehet indulni.

tervezd_ujra_a_cv-det_720px.png

Az alapötlet akkor jött, amikor egy egy céges (ha jól emlékszem Apple) összeröffenésről olvastam, ami azzal kezdődött, hogy minden résztvevő idődiagramszerűen felrajzolta a pályafutását. Lett belőle egy EKG-szerű görbe, amin értelemszerűen a csúcspontok voltak „fent” és a mélypontok „lent”. Nézegettem a képet és azon töprengtem, hogy mi lenne, ha kidobnánk az időtengelyt (Elvonás, ugyebár) és szétválasztanánk a csúcspontokat és a mélypontokat egy-egy külön csoportba. Ennek akkor nem láttam különösebb hasznát, csupán játszottam a gondolattal. De innen jött az ötlet: ráereszteni a SIT módszert egy CV-re, lássuk csak, mi jön ki belőle.

CV innováció

Mint mindig, a folyamat most is a komponens listával kezdődik: összefoglaló, tanulmányok, szakmai ismeretek, nyelvtudás, munkatapasztalat, referenciák.

Mi más? Nézzük például a LinkedIn profilt, mi mindent lehet ahhoz hozzáadni: öntkénteskedés, szakmai tesztek, szabadalmak, publikációk és sok minden más. A webes jelenlét például: blogok, cikkek, képgalériák, weboldalak, prezik vagy bármi más, ami érdekelheti a jövendőbeli munkaadót. Nem feltétlenül a Facebookra feltöltött bulizós képekre gondolok, bár az is érdekelheti.

Mi más? Rákerestem a neten a nem szokványos önéletrajzokra. Itt van például ez:

phildub.png

Vagy ez:

seth_van_heijster.png

Nem szokványos megközelítés, az biztos. A formátum, az adatok vizuális megjelenítése egyedi ezeknél a CV-knél. Adjuk hozzá a „formátumot” is a komponens listához.

Játszunk

Ha megvan a komponens lista, próbáljuk ki rajta a sablonokat.

A Többszörözéssel például több jó ötlet is felmerült. Az egyik a webes jelenlét, konkrétan blog (ha van) többszörözése, különböző nyelveken. Egyrészt többen fogják olvasni, másrészt – ami a jelen szempontból relevánsabb – nincs jobb bizonyíték a nyelvtudásra, mint egy vagy sok általunk írt szöveg. Vagy töbszörözzük a formátumot és hozzunk létre eltérő nézeteket, eltérő szempontok alapján. Különböző munkaadóknak a tapasztalatok más és más aspektusai lehetnek érdekesek, érdemes testreszabott verziókat készíteni, amiben különböző oldalról mutatjuk ugyanazt. Egyúttal a kreatívitásunkat és adatszervezési készségeinket is megcsillogtathatjuk.

A bevezetőben szó volt a csúcs- és mélypontokról. Hagyjuk el a csúcspontokat és tartsuk meg csak a hullámvölgyeket. Építsük a CV-t a kudarcokra. Miért? Mert azokat a hibákat, amiket egyszer elkövettünk, jó eséllyel nem fogjuk még egyszer elkövetni. Én legalábbis azokból az esetekből tanultam a legtöbbet, amikor nem sikerült elérni a célt és főleg olyan alapvető dolgokat tanultam meg, amikre később építhettem. Különösen új helyzetekben, amikor a rutinmegoldások nem működtek.

Kockázatosnak tűnik, de megpróbálhatjuk kidobni a tapasztalatokat. Hagyjunk benne csupán egy rövid összefoglalót és hagyjuk az eredményeinket beszélni magunk helyett. Úgy értem olyan eredményeket, amik mások számára is elérhetők: weboldal, portfolió, videó bemutatók. Kétségtelenül több munka van vele, mint egy egyszerű lista begépelésével, de megéri.

Funkció átvitel: Keressünk jól ismert és releváns vizuális elemeket és használjuk fel a CV megjelenítésére (mint a két fenti példában).

Ez csak néhány ötlet, kedvcsinálónak. Vannak esetek, amikben működhetnek, de nem mindig és nem mindenütt. Fontos, hogy az ötletelés mögött legyen egy stratégia, egy világos üzenet arról, hogy kik vagyunk és mit akarunk. Ehhez persze tudnunk is kell, hogy kik vagyunk, de ez már nem SIT téma és nem is megyek bele jobban. A két bemutatott CV erőteljes képet sugall a tulajdonosaik személyiségéről, úgy vélem egyiküket sem a Morgan Stanley fogja alkalmazni.

Tovább

Az önéletrajz csak az utolsó lépés. Arról, hogy hogyan adjuk el magunkat, egyetemi kurzusok vannak. De ennél is fontosabb, hogy legyen mit eladnunk.  Angolul könyebb egy kicsit, jobban tudom a megfelelő keresőkifejezéseket. Ha beírom a Google-be, hogy „reinvent yourself” vagy „innovate yourself”, legalább annyi találatot kapok, mintha azt írnám be, hogy... mondjuk „Donald Trump”, hogy időszerű legyek. Van itt szó mindenféléről, a személyes és szakmai fejlődés mikéntjeiről és hogyanjairól.

Itt van például a Business Model You, írta Timothy Clark, ami a blogon már többször emlegetett Business Model Canvas-t alkalmazza a személyi és szakmai fejlődésre. Ha valaki ezzel játszik, érdemes ezen is kipróbálni a SIT módszert...

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://zsebdemiurgosz.blog.hu/api/trackback/id/tr112006100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása